Sabtu, 18 September 2010

Ustaz Dahlan Pergi Bertemu Maha Pencipta

 Mereka yang pernah mendapat sentuhan tarbiyah daripada mujahid dakwah ini
pasti merindui wajah tenang dan untaian kata-kata hikmah daipada peribadi hebat ini.

Sebentar tadi menerima beberapa kiriman emel daripada rakan-rakan memberitahu berita duka ini. Al-Fadhil Dato' Kaya Bakti Ustaz Dahlan b Mohd Zin telah kembali ke rahmatullah pada pagi tadi (18 September 2010 / 9 Syawal 1431). Ustaz Dahlan yang koma sejak pertengahan Ramadhan meninggal dunia akibat daripada pelbagai komplikasi penyakit yang dihidapi sejak sekian lama. Isteri beliau telah meninggal pada bulan Mei tahun lepas.

Secara peribadi, saya tidaklah mengenali tokoh dakwah hebat ini. Saya banyak mendengar tentang kegigihan dan kehebatan beliau menyebarkan dakwah di Perlis khasnya dan Malaysia amnya. Banyak sudah individu yang mendapat tarbiyah atau didikan agama yang tidak sedikit daripada Ustaz Dahlan.

Ustaz Dahlan merupakan pengasas Ma'had Tarbiyah Islamiyah (MATRI), Perlis. Institusi pendidikan yang cukup popular di utara tanah air ini antara jasa terbesar allahyarham dalam mengembangkan kefahaman Islam yang syumul kepada masyarakat Islam Malaysia.

Marilah sama-sama kita doakan agar Allah menempatkan allahyarham Ustaz Dahlan bersama para anbiya' dan solihin. Allahyarham pergi bertemu Tuhannya membawa bekal yang hebat insya Allah untuk dipersembahkan. Kita yang masih hidup ini sudahkah mempunyai bekal untuk dibentangkan di hadapan Rabbul Jalil nanti? Kematian adalah ujian dan peringatan bagi yang hidup.

Ustaz Dahlan koma sejak pertengahan Ramadhan yang lalu.

Tiada ulasan: