Sabtu, 4 Jun 2011

Sukarnya istiqamah

Istiqamah atau dalam bahasa kini, konsisten adalah sesuatu yang digalakkan di dalam Islam. Rasulullah mengajar umatnya agar melakukan perbuatan baik secara istiqamah atau berterusan. Namun untuk istiqamah atau konsisten ini merupakan suatu yang mencabar diri jika tidak diiring dengan kekuatan jiwa.

Istiqamah dalam semua perbuatan kita jika dapat dilakukan ia akan melahirkan manusia yang penuh berdisiplin. Contohnya, dalam menunaikan solat fardhu. Ramai orang menunaikan solat fardhu. Namun berapa ramai yang mampu istiqamah melakukan solat jamaah di surau atau di masjid.

Begitu juga dalam amal-amal yang lain seperti bersedekah. Adalah sesuatu yang sukar sebenarnya melatih diri menyumbang RM1 ke dalam tabung masjid pada hari Jumaat setiap minggu jika ianya tidak dipupuk dari awal.
 
Justeru, saya merasakan bahawa untuk memupuk istiqamah ini, ianya harus bermula sejak anak kecil. Ibu bapa wajar melatih anak budaya Islam dan baik sejak ia kecil. Perintahkan mereka solat awal, galakkan mereka memberikan sumbangan ke dalam tabung masjid atau sumbangan lain dengan nilai yang kecil pada peringkat awal.

Yakin dan percayalah, jika istiqamah ini adapat kita pupuk ke dalam diri kita dan anak kita dengan baik, kehidupan kita akan lebih tersusun. Semoga saya yang menulis ini mampu untuk istiqamah dalam hal ehwal ibadah dan kehidupan lainnya.

Tiada ulasan: