Khamis, 9 Jun 2011

31 tahun sudah usiaku

6 Jun 2011 yang lalu genaplah usiaku 31 tahun hidup di alam dunia yang fana ini. Aku bersyukur kepada Allah yang masih lagi memberikan ruang kepada aku menghirup udara nikmat-Nya lagi.

Tempoh hidup 31 tahun hidup di dunia ini penuh dengan kisah suka dan duka. Banyak pengalaman hidup yang berjaya aku kutip. Ketika kecil aku ditimang oleh kedua ibu dan ayah dengan penuh kasih sayang. Mereka membesarkan aku dan lima orang adikku yang lain dengan penuh cabaran. Terima kasih ibu dan ayah atas pengorbanan membesarkan kami walau dalam keadaan hidup kita yang amat sederhana.


Kini usiaku 31 tahun. Aku sudah berkeluarga. Didampingi seorang isteri yang solehah, Salini bt Suid yang aku nikahi pada 5 Disember 2004. Isteriku merupakan pemberian terbaik Allah kepadaku. Suatu pemberian yang amat aku hargai. Walau kadang-kadang aku pernah menyakiti hatinya, namun dia tetap melayan karenahku dengan penuh kesabaran.

Tiada ungkapan selain terima kasih dan 'Abang sayang ayang' yang mampu aku ucapkan buat isteri tercinta. Semoga Allah memberikan rahmah-Nya kepada kita.

Hasil perkahwinan kami enam tahun setengah yang lalu, kami dikurniakan Allah dua orang putera comel. Anak sulung yang diberi nama Ulwan kini telah berusia enam tahun. Sementara adiknya, Nu'man bakal genap empat tahun pada 21 Jun ini. Buat Ulwan dan Nu'man, abi amat menyayangi Ulwan dan Nu'man. Abi inginkan anak-anak abi besar nanti menjadi pejuang agama Allah ini.

Pada usia 31 tahun kini, aku berazam untuk memperbaiki diriku dalam menyayangi isteri dan anak-anak. Aku sedar ya Allah bahawa aku amat lemah dalam banyak perkara. Aku berjanji kepada-Mu wahai Allah untuk mengubah sikapku yang terlalu banyak salah dan dosa terhadap-Mu.

Seringkali aku lalai terhadap ujian duniawi. Semoga aku mampu mengubah diriku ini menjadi manusia yang lebih baik di sisi Ilahi.

Tiada ulasan: