Isnin, 29 Mac 2010

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 (PBAKL 2010)

Isteri tersayang, Ummu Ulwan yang menurut suaminya walau pun beliau penat. Lihat apa yang beliau bawa. Buku-buku Novel Sejarah Islam karya Tuan Abdul Latip. Di hadapannya ialah adik beliau, Mohd Ridzuan, yang menjadi pemandu pelancong kami ketika berada di Kuala Lumpur....Terima kasih Wan.

Berakhir sudah PBAKL 2010 semalam, 28 Mac 2010. Sudah pasti sesiapa yang berkunjung ke sana mempunyai memori masing-masing yang tidak dapat dilupakan. Pesta buku yang berlangsung selama 10 hari itu telah mengumpulkan penerbit, pengedar, penjual, penulis, pembaca dan peminat buku daripada pelbagai golongan.
Sedang ditemuramah di atas Pentas Aktiviti PTS semasa mendapatkan
autograf Tuan Abdul Latip.

Saya berkesempatan pergi ke sana pada 27 Mac, Sabtu lepas. Setelah lama tidak mengunjungi pesta buku yang sebelum ini, saya memasang niat dan tekad akan pergi mengunjungi PBAKL 2010 ini. Saya pergi bersama isteri, adik saya dan adik ipar. Lima jam berada di dalam PWTC melihat pelbagai ragam pencinta buku. Ribuan manusia berasak mencari koleksi masing-masing untuk dibawa pulang.

Menerima hamper daripada wakil PTS kerana membeli dengan nilai RM500. PTS memberi penghargaan kepada pembeli yang membeli buku mereka dengan nilai RM500 dan ke atas. Terima kasih PTS.

Booth pertama sasaran saya ialah PTS walaupun jauh juga perjalanan hendak sampai ke booth PTS. Saya mensasarkan untuk ke booth PTS sebagai sasaran pertama adalah disebabkan hendak bertemu dengan penulis Novel islam nombor satu Malaysia, iaitu Tuan Abdul Latip. Alhamdulillah dapat bertemu dengan beliau. Sempat berbual, bergambar dan mengambil tandatangan. Terima kasih Tuan Abdul Latip. RM534.80 dilaburkan untuk membeli sembilan tajuk buku Tuan ABdul Latip berjumlah 31 buah. Dengan pembelian sebanyak itu juga saya telah diberi hamper oleh pihak PTS.

Bersama penulis nombor satu Novel Sejarah Islam, Tuan Abdul Latip. Novel Sejarah islam karya Tuan ABdul Latip WAJIB dibaca oleh semua muslimin dan muslimat.

Kami meneruskan poerjalanan menjelajah keseluruhan booth PTS mencari buku-buku yang menarik untuk dibawa pulang ke Pulau Pinang. Sempat juga bertemu dengan penulis-penulis buku yang lain. Antaranya Ustaz Amal, Ustaz Haszrizal, Ummu Hani di booth Galeri Ilmu. Ustaz Mohd Ghazali Ibrahim, abang Ustaz Asri Rabbani bertemu ketika sedang berjalan mencari buku. Selebriti IKIM FM seperti Zarita juga kelihatan.

Seronok dan bangga sebenarnya apabila melihat 'selebriti' buku ini dikerumuni peminat bagi mendapatkan autograf. Jika sebelum ini, kita sering dihidangkan dengan golongan artis yang menjadi pujaan masyarakat, namun kini 'selebriti' buku juga telah menjadi 'kegilaan' masyarakat. Semoga 'menggilai' 'selebriti' buku ini akan menjadikan masyarakat lebih berilmu dan bertamadun dalam menelusuri kehidupan sebagai hamba Allah di muka bumi ini.

Semoga PBAKL 2010 yang bari berlalu ini menjadi bukti bahawa industri buku di Malaysia sedang meningkat naik. Diharapkan masyarakat Malaysia akan menjadi generasi yang berilmu dipandu bahan-bahan buku bermanfaat oleh penulis-penulis hebat yang boleh dijadikan ikutan pembaca. Insya Allah bertemu lagi pada PBAKL 2011.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sama-sama..muka wan nmpk pnt lak..
lapa sebanarnya....hehehe