Khamis, 28 Januari 2010

Sahabat.....Ukhuwah Kita Sedang Diuji Allah



Tulisan hari ini adalah sedikit luahan perasaan yang mencengkam jiwa sejak beberapa hari yang lalu. Semoga luahan ini masih lagi berada di bawah naungan rabbul jalil. Aku sebenarnya agak sedikit terkejut dengan kata-kata seorang sahabat yang menyatakan sahabat kami yang amat kami hormati berasa kecil hati dengan aku. Aku menerima penjelasan daripada sahabat tersebut kenapa sahabat kami itu berasa kecil hati. Mungkin di sana ada kesilapan aku sebagai manusia kerdil di bumi Allah ini.

Pada malam aku mendapat tahu perkhabaran ini terus aku memberikan beberapa penjelasan yang sepatutnya. Dalam perjalanan pulang ke rumah lebih kurang pukul 12.30 malam fikiranku menerawang memikirkan tentang sahabat aku yang terasa dengan aku tersebut. Sebenarnya aku amat menghormati sahabat aku ini. Dia banyak membantuku. Kami banyak berbincang banyak perkara secara bersama. Cuma kini mungkin disebabkan lokasi yang agak terpisah kami jarang berbicara bersama lagi.

Tanpa ku sedari, air mataku mengalir membasahi pipi di keheningan malam tersebut. Inilah kali kedua air mataku tumpah kerana sahabat ini. Pertama kali air mata jantanku membasahi pipi kerana sahabat ini lebih kurang dua minggu yang lalu. Ketika itu aku sedang berbual dengan isteriku di dalam kereta tentang keputusan sahabatku ini yang amat mengejutkan kami. Namun aku menerima dengan terbuka dan berlapang dada keputusannya. Yang menyebabkan aku menitiskan air mata tanpa sedar ialah kerana keputusan yg dibuat sahabat aku ini hampir sama jalan ceritanya dengan seorang rakanku tiga empat tahun yang lalu. Aku bimbang kebahagiaan yang dikecap kini goncang dek kerana keputusan itu. Namun aku menguatkan hati untuk meyakini keputusan sahabatku ini.

Selepas ramai sahabat-sahabat kami mengetahui keputusan sahabatku ini ramai yang bertanya pendapat aku tentang keputusan sahabatku tersebut. Mungkin mereka bertanya aku kerana aku dilihat rapat dengan sahabatku ini. Aku hanya memberi jawapan "Hormatilah keputusan mereka sekeluarga. Jagalah hati dan perasaan mereka." Itulah kenyataan pertama aku dan terakhir tentang keputusan sahabatku ini.

Ya benar, aku tidak menghadiri jemputannya dan aku juga tidak memberi sebarang ucapan kepadanya atas keputusannya itu. Aku punya sebab tersendiri yang akan kunyatakan sendiri suatu hari nanti. Masanya pasti akan tiba untuk aku perjelaskan kepadamu wahai sahabat.

Wahai sahabat, sekiranya engkau tahu apa yang sedang aku fikirkan kini pastinya engkau tidak akn berkecil hati denganku. Namun engkau punya hak untuk rasa berkecil hati dek kerana tindakan aku itu. Sahabat, ketahuilah betapa aku tidak pernah bersikap negatif dengan keputusanmu. Cuma berilah aku masa untuk bertemu denganmu untuk kita rungkaikan kekusutan yang ada kini. Aku tahu engkau mungkin kecewa dengan aku ketika ini. Namun percayalah sahabat, aku sedikit pun tidak marah atau berkecil hati denganmu. Sahabat, ukhuwah kita sedang diuji Ilahi kini. Jangan kita biarkan syaitan merosakkan ukhuwah fillah yang telah lama kita bajai ini. Ayuh kita suburkan kembali agar apa yang kita impikan bersama dapat kita capai.

1 ulasan:

Ontahapo berkata...

Biar kita berkecil hati dengan orang, tapi jangan kita jadikan orang lain berkecil dengan sebab kita